Tervisekeskuse loomiseks on vaja perearsti pädevust
Detsember 2014, ajakirjas Perearst
See, kes on esmatasandi tervisekeskuse infrastruktuuri
omanik, pole nii oluline, kui arvestatakse perearstide pädevust ja antakse
neile võimalus määrata, kuidas keskus tööle hakkab, leiab perearstide seltsi
juht Diana Ingerainen.
Madis Filippov
Perearstide rahastamine järgmisel aastal kasvab. Kas see kasv
on piisav?
Kasv katab ära juba ammu tõusnud hinnad, seega rahaline
olukord lubab enam-vähem samas mahus edasi tegutseda. Haigekassaga on meil
praegu kaks eraldi teemat läbirääkimistel. Üks on raamleping, kus lepitakse
kokku põhitingimused viieks aastaks. Teine on lepingulisad, kus lepitakse kokku
summad.
Millisena näete
praeguse rahastamise valguses esmatasandi jätkusuutlikkust?
Ühtpidi on kindel tunne, et perearste päris rahastamata ei
jäeta, aga teisalt näen, et perearstidele tekivad kohustused ilma rahastuseta. Näiteks,
et kui teraapia fond lisandub (mis iseenesest on väga õige samm), siis ei ole
arvestatud administratiivseid kulusi, mis paratamatust tekivad. Tegelikult on palju selliseid kohti, mis
tekitavad nõutust. Riik on leidnud, et perearstisüsteem on nagu püksikumm, mis
aina venib. Tegelikult tuleks analüüsida iga tegevust, mis lisatakse. Tuleks
korralikud läbi mõelda, kas lisada ja kuidas hinnastada.
Kuidas perearstid
majanduslikult erinevates piirkondades hakkama saavad?
Siin ei ole tervishoiul, haridusel, politseil erilist vahet.
Kui näiteks õpetaja Põlvamaal on kõrgepalgaline, siis sama sissetulekuga
õpetaja Tallinnas seda pole. Samamoodi erineb sotsiaalne ringkond, kes sinu
jõukust hindab. Näiteks, kui Räpinas võib olla jõukuse näitaja auto, siis
Tallinnas kindlasti mitte.
Ka meie praksiste kvaliteedisüsteem näitab, et pakutaval
teenusel ei ole suhtluse ega pädevuse kohapealt erilisi erinevusi linna ja maa
vahel. Lihtsustatult öeldes on arste, kes ei hooli linnas ja arste, kes ei
hooli maal. On neid, kes arenevad õhinapõhiselt linnas ja neid on ka maal.
Maal on ootused perearsti suhtes tunduvalt suuremad. Temalt
oodatakse, et ta lahendab ka inimese sotsiaalsed ja muud probleemid. Meil on
Tallinnas EMOsid nii palju, et mina ei pea öösel muretsema, kes katki kukutud
pea kinni õmbleb. Kui selline patsient tuleb maal perearsti ukse taha, siis kuhu
sa ta paned? Ikka õmbled kinni.
Kas ja kuidas peaks
esmatasandi rahastamine muutuma siis, kui tulevad tervisekeskused?
Peaksime lähenema tegevuste kaupa ehk mõtlema, mida on vaja tervisekeskuses
pakkuda ja vaatama, mida lisanduvate erialade, näiteks füsioteraapia, jaoks
tarvis on. Kui kulumudel on loodud, siis tuleb vastavalt sellele teenuseid
rahastada. Kindlasti on rohkem juhtimiskulusid ja organisatsiooni
halduskulusid, kuna need asjad tuleb kokku viia. Sellisel tervisekeskusel pole
mõtet, mis ei tegutse patsiendi ümber. Meeskonnatöö koordineerimist tuleb
kindlasti rohkem juurde.
Kas perearstidel on
võimekust ise tervisekeskusi luua?
Perearstide võimekus on erinev, kondlasti on neid, kes
suudavad ise luua tervisekeskus ja on perearste, kes saavad luua kaasates kas
kohalikku omavalitsust või teist tervishoiuteenuse osutajat. Me peaksime
võib-olla rohkem karbist välja mõtlema. Tegelikult ei pea kõike ise tegema,
sest ka projekti juhtimine käib abikõlbulikkusse alla. Selgus, et haigladki
pole seda peaaegu kunagi ise teinud, vaid on teenust sisse ostnud.
Kes on pädev ütlema, milline peaks olema perearstikeskus? See
on perearst. Tervisekeskuse tuumaks on perearst oma meeskonnaga. Järelikult
selleks, et luua tervisekeskust, on vaja just sellist pädevust, kogemust ja teadmist,
kuidas see peaks edasi toimima. See, kellele infrastruktuur peaks kuuluma, ei
ole enam nii tähtis, kui suudame ära kaitsta pädevuse kui eeltingimuse. Hooldushaiglate
projektis oli üheks kriteeriumiks, et teenuse osutajal on rendileping 99
aastaks. Infrastruktuuri kuulumine pole nii oluline, kuivõrd, et jõupositsioon
on perearstide käes, kes tegelikult määravad ära, kuidas keskus tööle hakkab,
kuidas inimene sealt reaalselt abi saab.
Pädevus peab olema kaitstud ja mitte survestatud. Kui
ruumide omanik näeb selles kasu tekkimise võimalust, mida ta võib ju näha –
selle põhjendas kenasti ära õiguskantsler, kui ta kaitses meie omandiküsimust –
ja kui tekib survemoment, et perearst saab ruumid „siis kui …“, siis läheb kogu
ülejäänud asi mõttetuks. Sellepärast olemegi mõelnud, et kõige mõistlikum on,
kui perearstid teeksid keskused ise.
Sotsiaalministeeriumi
nägemus paistab olevat, et vähemalt maakonnahaiglate juurde peaksid küll
tervisekeskused tekkima.
Eks nad tahavad neid instantse elus hoida. Selle võttis väga
hästi kokku arstide liidu president Andres Kork, kes ütles, et kui haiglas ei
ole enam arste, ruumid on viletsad ja patsiente kah ei ole, siis tuleks teha
otsus. Kui vaatame Euroopa või maailma praktikat, siis väga suured keskused ei
ole esmatasandi mõttes kvaliteetsed. Patsiendid hindavad järjepidevust ja
inimlikku lähenemist. Kui tervisekeskust kokku pannes mitte arvestada
perearstide pädevust, vaid lihtsalt ehitada toad, siis ma pole veendunud, kas see
hakkaks funktsioneerima. Kahjuks on riik pidanud oma partneriks küll
maavanemaid ja kohalikke omavalitsusi, aga pole perearstidega sel teemal
rääkimas käinudki. Nad ei näe partnerina seda, kus on kompetents, vaid pigem
otsivad seda, kes ruttu betooni ära valaks. Seevastu meie näeme, et kompetentsi
pool peaks olema taotluses esmane.
Mitmed perearstid
pigem tahavadki minna haigla juurde.
See on iga ettevõtja enda otsus, aga mina näen ohtu, et kaks
teenust aetakse segamini ja perearstist saab eriarstile sisseviskaja – enam ei
lähtuta patsiendi vajadustest, vaid haigla lepingust. See on arusaadav, sest haigla
juht peab tegutsema neis raamides, mis tal on ja ta peab vastutama, et tema
haigla püsiks vee peal ja sel oleks tegevust.
Perearstidele tekib
teraapiafond. Missuguseid võimalusi see annab ja kas sellest piisab?
See on täiesti õige samm, et esmatasandil tekiks rohkem
võimalusi. Teraapiafond on perearsti võimalus ise leida oma meeskonda või leida
väljastpoolt kliiniline psühholoog ja logopeed. Teisest küljest on ta lisanduv
administratiivne kohustus. Järgmisena ootame põnevusega, et seal fondis hakkaks
olema füsioteraapia. Küsimus on, kas füsioterapeuti võiks saada palgata nii
nagu teist õde või võtta neid teenuseid läbi fondi. Võib-olla peaks jätma nii
ja naa, sest Eesti on paikkonniti erinev.
Kas veel võiks mõni
eriala olla sedasi seotud?
Minu mõte läheb toitumisnõustaja peale. Kui vaadata Eesti
suuri riskikohti, siis ülekaalulisus on üks kiiremini süvenev probleem.
Peaks vaatama ühiskonna tervist, leidma valupunktid ja siis
hakkama leidma neile lahendusi. Kogu n-ö skriinimine, riskide leidmine peaks
olema esmatasandi töö. Praegu pole meil ennetamiseks aega ja napib rahalisi
võimalusi. Näiteks vajavad ülekaaluliste laste emad abi ja esmatasand võiks
seda pakkuda. Me saame neid kohustusi juurde võtta, aga selleks on vajalik esmatasandi
parem organisatoorne juhtimine ja haldussuutlikkuse tõstmine.
Eestis on probleemid alkoholi liigtarvitamisega. Ammu on
välja töötatud varase alkoholi liigtarvitamise skriinimine, et kuidas teste
teha ja nõustada ja sel on tulemus, aga me ei tee seda. Eesti on Euroopas HIV-nakkuse
osas punane lipp. Infektsionistide selts on ammu öelnud, et ära tuleb testida
kõik inimesed, kes on vanuses 16-49, aga me ei tee seda. Meil on väga paljud
probleemid ja lahendused teada, aga me ei võta mitte midagi ette.
Meie tervishoiupoliitilised otsused on hästi kitsalt
suunatud, aga rahvatervisele tuleks vaadata pilguga, et mida meil on tegelikult
vaja teha ja siis saaks esmatasandil neid asju ka teha. Kogu seda tegevust saab
suunata. Hästi positiivne näide on krooniliste haigete jälgimine. Kui need
inimesed on jälgitud, ravid korrigeeritud, tunnevad nad ennast paremini, elavad
kauem ja panustavad ühiskonda.
Mida arvate sellest
mõttest, et eriarstiabis käiks raha inimesega kaasas?
Ma arvan, et see pole mõistlik, sest meil ei ole selleks
ressurssi. Kõige kallimad ravijuhud vajavad teatud kompetentsi. Kroonilise nohuga
võib olla jube mugav käia ilusas kõrva-kurgukliinikus, aga siis, kui on trauma
ja ninaluu tükk on peaaegu ajus, on Põhja-Eestis üks koht, kus seda osatakse
ära võtta ja Lõuna-Eestis teine koht. Rohkem me ei suuda selliseid kohti luua.
Nüüd, kui me hajutame kogu ressursi ära nii, nagu inimene tahab, siis ei jää
mitte kedagi, kes suudaks lahendada tema raske probleemi, kus mitu eriala peab
kokku saama, sest meil ei jääks selleks raha. Näiteks on günekoloogid oma
paljudes butiikides laiali, aga siis kui on tõsise haiguse haiguse korral, ei
jagu valvajat sellesse haiglasse, kus osatakse probleemiga midagi ette võtta. Ma
pigem toetan võrgustumise mõtet, et õiget pädevust kokku koondada.
Mõnel perearstil saab
uuringufond juba aasta lõpus otsa. Kas uuringufondi rahastamise peaks kuidagi
ümber vaatama?
Uuringufondi põhialused on minu arust head. Selge on see, et
kui midagi on lõputult käes, siis tekib võimalus, et seda ei kasutata sihtotstarbeliselt.
Teisest küljest, see tunne, et sul ei jätku raha, et teha oma tööd, on kah
mõttetu. Ma arvan, et uuringufond peaks olema veelgi rohkem diferentseeritud.
See, kas uuringufond kulub ära või mitte, sõltub kahest asjast. Üks on uuringu
kättesaadavus ja teine arsti pädevus – kas suunab rohkem eriarstile või vähem.
See tuleb välja diagnoosides, e-saatekirja sisudes. Kui on näha, et perearst
vajab oma töös rohkem uuringufondi, siis ta peaks selle saama, aga see ei tohi
laieneda momentaalselt absoluutselt kõigile. Kui perearstil on näiteks
Ida-Virumaal 15 HIV-positiivset nimistus, siis see võtab meeletu raha, samas
kui Tallinnas saavad need patsiendid minna Merimetsa haiglasse.
Kui perearst ütleb, et ta ei tule uuringufondiga välja,
tuleks sellesse tõsiselt suhtuda, mitte viidata, et meil on nii kokku lepitud
ja et teistel jääb üle. Seda peaks vaatama perearsti järgi. Oleme nii väike
riik küll, et suudaksime need erisused ära menetleda.
Perearstide vaade tulevikku
Powerpoint esitlus 12.09.2014
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar